Avanza .affiliatelänk

söndag 11 september 2022

Ny milstolpe uppnådd

Så har det äntligen hänt. Det har varit en lång väntan, men nu har jag äntligen nått 500 utdelningar sedan tidernas begynnelse. Det hela tog sin början i mars 2018 då den första utdelningen trillade in på kontot. Det var för övrigt Axfood som stod för den utdelningen och den var på 105 riksdaler. Första året, 2018 trillade det in 55 utdelningar som tillsammans gav mig 5 005 kronor. Den största utdelningen stod Tele2 för och den var på 400 kr.

Under 2019 gick det betydligt bättre, antalet utdelningar fördubblades till 111 stycken och totalsumman det året landade på 11 944 kr. Swedbank gav mig mest pengar det året, nämligen 994 kr

Pandemiåret 2020, då vart och vartannat företag ställde in sina utdelningar blev lite sämre och endast 78 utdelningar ramlade in på kontot. Även totalsumman gick ned och endast 9 581 kr hittade ned i mina fickor. Återigen stod Tele2 för den största enskilda utdelningen. 737,50 kr bidrog de med på hösten.

Desto roligare blev det året därpå då bolagen istället skulle kompensera alla stackars aktieägare som mig själv för uteblivna utdelningar året innan. Under 2021 slog jag nytt rekord både vad gäller antalet utdelningar, som uppgick till 120 och antalet kronor som landade på 28 089 kr. Resurs Holding beslutade sig för att kasta pengar efter mig och på hösten delade de ut 1 710 kr till mig. Det var den största enskilda utdelningen jag fått så långt.

Då det blev många extrautdelningar på hösten 2021 trodde jag att målet för 2022 skulle bli svårt att nå, men tji fick jag. Målet sattes i januari 2022 till 35 000 och i skrivande stund är jag bara ynka 145 kr från att nå det. Hittills har det kommit in 136 utdelningar fördelat på 34 855 kr. Redan på hösten 2021 pratades det om att Tele2 skulle sälja ett holländskt dotterbolag och intäkterna från den försäljningen skulle delas ut till aktieägarna under våren 2022. Så blev det också och Tele2 stod då för min absolut största enskilda utdelning hittills. 5 772 kr blev det och det lär väl dröja innan jag slår den summan på en enskild utdelning igen.

Så totalt under åren som gått har jag erhållit 89 569 kr fördelat på 500 utdelningar. Det ger ett snitt per utdelning på 179.14 kronor. Det är inte illa pinkat tycker jag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar