Avanza .affiliatelänk

lördag 30 november 2019

Månadsrapport - November


Så har ännu en månad passerat och vi kliver in i julmånaden december. Men innan dess är det dags att summera och reflektera över hur november månads börsaktivitet har påverkat mina portföljer. Stockholmsbörsen som helhet var runt den 12:e november uppe på skyhöga rekordnivåer för att en vecka senare dippa ganska rejält. I slutet av månaden steg dock börsen igen, men inte lika högt som den stod runt den 12:e.


För egen del har det varit en relativt bra börsmånad. För elfte månaden i rad har mitt totala portföljvärde ökat, så nu vill jag naturligtvis att det ska hålla i sig även i december, så att jag får ett helt år med stigande portföljvärde. 
Det totala värdet är nu, inklusive tillgångarna i Lendify, 311 518 kronor. Fördelningen ser ut enligt nedan.

  • Lendify 2 519 kr
  • Plojportfölj 15 806 kr
  • Barnens portfölj 107 686 kr
  • Pensionsportfölj 185 558 kr
Det senaste året har utvecklingen i mina portföljer sett ut enligt nedan. Notera att fram till och med september var Lendify inte med i staplarna. Dock är innehavet i Lendify inte så stort, så i det stora hela har det inte så stor påverkan på resultatet.
















Några utdelningar har det naturligtvis trillat in under månaden, elva stycken närmare bestämt. Tillsammans gav de ett tillskott till portföljen på blygsamma 705 kronor. Men jämfört med november 2018 som endast gav 205 kronor, så är det en ökning med 244% och det är inte att förakta. I bilden nedan är det enkelt att se hur utdelningarna sett ut under november och resten av året.
























Mina ackumulerade utdelningar tickar på. Totalt sedan starten våren 2018 har jag nu fått 16 607 kronor i utdelningar. Självklart är vartenda korvöre återinvesterat för bästa möjliga ränta-på-ränta effekt. Det syns ganska tydligt på bilden vilken period på året som ger mest i utdelning.















Då det snart är jul, så har jag inte prioriterat att lägga så mycket pengar på nya aktieköp. Mina tre småkottar ska ju ha sitt också och därför har jag prioriterat deras julklappar framför nya investeringar. Men några kronor har jag dock kunnat investera. 1 759 kronor investerades till slut i nya aktier. Den summan fördelades enligt följande:
  • Nobina        4 st á 62,15 kronor
  • SEB            3 st á 81,58 kronor
  • Swedbank 10 st á 126,60 kronor
Det var allt för den här gången - God avkastning på er allihop


  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar