Avanza .affiliatelänk

fredag 7 februari 2020

Kommande utdelningar 2020 - en uppdatering

Jag har i ett tidigare inlägg lagt ut en tabell med de kommande utdelningar som mina bolag tänker dela ut till sina aktieägare under 2020. Den tabellen har jag knackat för hand i html-kod, men det känns lite tidskrävande att hålla på med, så därför har jag gjort det lite enklare för mig och helt enkelt gjort om tabellen till en bild. Det blev dessutom i mitt tycke betydligt snyggare och mer lättöverskådligt, så håll till godo. Ser att det finns ett par skönhetsfel i bilden, men det tror jag ni kan stå ut med. Den som vill kan ju roa sig med att hitta dem. Hittills har jag sett tre fel...


Detta är de bolag i min portfölj som hittills har lämnat sina rapporter för helåret 2019. Jag har ytterligare ett tiotal bolag som kommer att lämna sina årsrapporter under veckorna som kommer.
Lundin Petroleum har US dollar som sin valuta och Nordea kör med euro. Jag har därför gjort det enkelt för mig och tagit den valutakurs som gällde för deras respektive rapportdag och växlat kursen till kronor. Det innebär att den faktiska utdelningen per aktie kan skilja sig lite när det är dags att dela ut pengarna eftersom det är den valutakurs som gäller vid utdelningstillfället som styr.

Som ni kan se så höjer majoriteten av bolagen sina utdelningar. Volvo, Tele2, SEB, Creades och BillerudKorsnäs ger till och med en extrautdelning. Creades och BillerudKorsnäs tar i nästan så de spricker och ger rejält med extrautdelning till oss aktieägare. Både Swedbank och Nordea sänker sina utdelningar kraftigt, men båda bolagen har kommunicerat ut det i ett tidigt skede, så det kom inte som någon överraskning för oss som har aktier i de bägge bolagen. Överlag är det ganska så väntade siffror, men några bolag lämnar lite mer än förväntat och andra lite mindre, även om de fortfarande gör en höjning. Det bolag som överraskade mig mest var kvartalsutdelaren Lundin Petroleum som höjer sin utdelning med nästan 25%. Det kallar jag en skaplig löneförhöjning.

Det var allt för denna gång och god avkastning på er tills vi hörs igen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar