Avanza .affiliatelänk

söndag 31 maj 2020

Maj - en månad med återhämtning

Så har det redan gått en månad och maj har varit återhämtningens månad, iallafall för mig. Det tråkiga som har hänt är att några av mina nordamerikanska månadsutdelare har beslutat sig för att ställa in sin utdelningar tills vidare. De det berör i min portfölj är Apple Hospitality, Boston Pizza och EPR Properties. Jag har beslutat mig för att behålla mina aktier i alla dessa tre bolag med hopp om att de inom en snar framtid får så pass stabil ekonomi att de återigen kan börja dela ut. Så nu återstår det endast två aktiva månadsutdelare för min del och det är Northwestern Healthcare Properties och Horizon Technology Finance. Det ryktas dock om att ett av mina nyare bolag i portföljen, Cibus Nordic Real Estate ska börja med månadsutdelning Det skulle i så fall bli det första bolaget i Sverige som gör det. Än så länge finns det bara årsutdelare, halvårsutdelare och kvartalsutdelare.

Vad gäller min egen portfölj så har återhämtningen som inleddes i april fortsatt. Portföljen har återigen lyckats kravla sig över 300 000 kronors strecket, vilket jag naturligtvis tycker är glädjande. Portföljen är numera värd 309 672 kr.













Portföljvärdet är uppdelat enligt nedan

  • Plojporfölj 12 201 kr
  • Barnens portfölj 107 927 kr
  • Pensionsportfölj 161 537
Jag har under månaden sålt av 4 st aktier EQT, Lundin Energy, Atlas Copco och Latour. EQT och Lundin Energy har jag sedan köpt tillbaka till ett billigare pris och därmed fått några fler aktier för samma pris som jag sålde dem för. Atlas Copco och Latour har jag ännu inte köpt tillbaka, men planerar att gör det när priset på respektive aktie går ned lite. På så vis får jag fler aktier i bolagen utan att behöva stoppa in mer pengar i portföljen. Sälj dyrt och köp tillbaka billigare för samma pengar är devisen.

Utdelningar har det kommit in lite grann. Inte så mycket som jag hade hoppats, men maj är i alla fall årets hittills mest inkomstbringande månad. 1 856 kronor tyckte mina bolag att jag skulle ha i lön den här månaden. Det är ändå inte så illa om man jämför med maj förra året som inbringade 2 403 kr. Det blev ett tapp på i runda slängar 550 spänn eller ca 23% om man hellre vill det.





 
















Timpenningen är nu uppe i hisnande 50 öre/timme (iallafall om man jobbade för 100 år sedan). 
De ackumulerade utdelningarna har naturligtvis som den klipske kunnat räkna ut också ökat med 
1 856 kronor. Under månaden passerades även 20 000 kronors gränsen, vilket är en liten milstolpe. Jag hade även räknat med att passera 30 000 kronor innan året är slut, men det kan jag glömma nu.  Den ackumulerade utdelningen ser ut enligt nedan.
















Jag har inte jobbat så mycket den här månaden heller, men några kronor har jag kunnat peta in i portföljen enligt nedan. Totalt blev det 2 601 kr som investerades.
  • EPR Properties                   2 st á 259,53 kr
  • Cibus Nordic Real Estate   3 st á 130,20 kr
  • Cibus Nordic Real Estate   8 st á 134,00 kr
  • Horizon Technology           6 st á 103,30 kr
Det var alltför denna gång. God avkastning på er kära läsare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar