Avanza .affiliatelänk

söndag 26 december 2021

Utdelningsåret 2021

Det var milt uttryckt ett bra tag sedan jag gjorde ett inlägg på bloggen, närmare bestämt ca 1½ år sedan. Skämskudde och en spark i arslet är ett alldeles för milt straff för en liten utdelningsnörd som mig, men nu tänkte jag att det ska bli lite mer ordning och reda.

Året som gått har varit ett fantastiskt utdelningsår. På grund av Covid-19 var det många bolag som av osäkerhet eller myndighetsbegränsningar, ställde in eller sköt upp sina utdelningar under 2020. Några av dessa var framförallt bankerna som inte fick dela ut som de önskade. Men i september i år släpptes alla begränsningar för bankerna och de fick återigen kasta pengar efter oss aktieägare. Yeeehaaa tänkte jag och de extra utdelningar som trillade in under året gav mina totala utdelningar en rejäl boost och i skrivande stund har jag bara en ynka utdelning från Cibus Nordic Real Estate kvar att casha in. Så nedan tänkte jag återge lite utdelningsfakta från det fantastiska utdelningsåret 2021.

Antal utdelningar: 120 st

Totala utdelningar i kr: 28 084kr

Ökning jämfört med föregående år: 193,12% (från 9 581kr till 28 084kr)

Snitt per utdelning: 234,04kr

Snitt per bolag: 702,11kr

Utdelning per månad: 2340,35kr

Utdelning per dygn: 76,94kr

Utdelning per timme: 3,206kr (dygnet runt, året runt) 😀

Avkastning på investerat kapital: 4,22% (bara utdelningar, ej kursvinster)

Ränta på ränta effekten börjar märkas av så smått nu efter fyra års investerande. Det här är i mitt tycke väldigt fina siffror, speciellt med tanke på att jag för ett år sedan satte upp ett utdelningsmål om totalt 17 000 kr. Då hade jag ingen aning om hur bankerna och alla andra bolag som ställt in sina utdelningar skulle agera utdelningsmässigt under året. Men det löste sig fint.

Nästa år är målet satt till 30 000kr. Inte en så stor höjning från mina 28 000kr jag fick i år, men då måste man ha i åtanke att det inte alls kommer att trilla in lika många extrautdelningar som det gjorde under 2021. Något som däremot kommer att boosta mina utdelningar en del är att jag för en dryg månad sedan sålde min bil och skaffade en leasingbil istället. Det gjorde att jag fick loss en del pengar som jag har investerat i nordamerikanska månadsutdelare. De kommer, om inte Covid-19 sätter fart igen, att ge mellan 5-11% i direktavkastning under året. 

Sitter och funderar lite så här i skrivande stund om inte 30 000 kr är ett alldeles för lågt satt mål. Jag har trots allt 10 st månadsutdelare som bara de kommer att ge uppskattningsvis ca 1 500 kr i månaden. Bara det blir ju 18 000 kr på ett år. Jag tror jag spänner bågen lite till och reviderar mitt utdelningsmål till 35 000 kr under 2022. Det sätter lite press på mig själv att fortsätta med månadssparande varje månad. Jag ska försöka att spara mellan 3 500-5 000 kr i månaden. Då kommer även dessa pengar inbringa en slant i form av utdelningar, vilket kommer hjälpa till en del. Förhoppningsvis kommer även en del av mina bolag att höja sina utdelningar till nästa år, vilket borde ge mig en rimlig chans att nå mitt mål.

Ska sanningen fram så har jag tidigare under åren satt lite väl låga utdelningsmål. 2018 (5 000kr) nådde jag mitt mål precis i och med den sista utdelningen. Det blev 5 005kr till slut.

2019 (8 760kr), vilket motsvarade 1 kr/timme nåddes redan i september det året. Till slut blev de totala utdelnigarna 2019 11 944kr.

2020 (15 000kr) blev ett totalfiasko på grund av alla inställda utdelningar och jag kom bara upp
i 9 581kr det året.

Det gjorde att jag inte vågade spänna bågen alltför hårt för 2021, så jag satte målet till 17 000 kr. Men den summan passerades redan i maj. Så för 2022 sätter jag ett mål som jag tror att jag kommer att få kämpa för att nå, men helt omöjligt tror jag inte att det är.

Det var allt för den här gången. God avkastning på dig käre läsare


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar