Avanza .affiliatelänk

måndag 31 oktober 2022

Uppåt igen

Efter sju sorger och åtta bedrövelser så är det då äntligen dags att vandra uppåt med portföljvärdet igen. Förra månaden var ju som jag skrev i mitt senaste inlägg en total katastrof.

Idag sade vår nya finansminister att Sverige går mot en bister vinter med lågkonjunktur, stigande arbetslöshet och en fortsatt hög inflation. - Jaha tänkte jag, nu är det dags att radera ut den senaste veckans fina uppgång i portföljen, men det visade sig att börsgudarna var på min sida och tvärtemot vad jag trodde så ökade faktiskt portföljvärdet idag med nästan fem lax. Helt fantastiskt.

Förra månaden var portföljvärden ner i 525 084 kr och när jag nu ikväll räknade ihop det så hade det den senaste månaden gått upp till 574 851 kr. En ökning med nästan 50 000 kr. Procentuellt sett blir det en ökning med 9,47%. Inte illa på en månad.  Då har jag räknat av det aktielån jag har hos Avanza på ca 74 000 kr, så det ingår inte i mina siffror. Det lär väl visa sig om det är ett tillfälligt ryck på börsen eller om det håller i sig. Med tanke på vad finansministern sa, så lär det väl antagligen vara fortsatt oroligt på börsen ett bra tag framöver.

Jag har som jag skrev tidigare ett litet aktielån hos Avanza. Med tanke på att räntan har höjts så har jag haft som mål att låta en del av utdelningarna betala av lite av lånet varje månad. Men, så släppte Ericsson sin rapport, aktien blev i det närmaste slaktad och där satt jag utan pengar och tyckte att helvetes jävla skit. Ericsson är undervärderad och reaktionen vid rapporten var i mitt tycke alldeles för hård. Så vad göra. Det blev till att nalla ett par tusen till på aktielånet. Min förhoppning var från början att aktien skulle återhämta sig lite, så att jag kunde sälja av den till kanske 7-8% i vinst efter ett par dagar. Så blev det inte. Kursen går i sidled, men nu när jag har tänkt efter lite så får den vara kvar i portföljen. Det är inte ofta man kan köpa Ericsson till 4 % i direktavkastning.

Oktober har numera blivit en väldigt bra utdelningsmånad sedan flera av minabolag på senare gått i från helårsutdelning för att istället börja med halvårsutdelning eller kvartalsutdelning. Exempel på sådana bolag är Castellum, Creades och Electrolux. Det gör mig inte så mycket att jag får föregående års vinst utdelat på fler tillfällen. Det ger mig ett jämnare kassaflöde och gör att det (nästan) hela tiden finns lite cash att köpa nya aktier för.

Det har ramlat in bra med slantar den här månaden. Oktober bjöd på 5 260 kr i utdelningar, att jämföra med 2 828 kr samma månad föregående år.

Jag har ju ett gäng månadsutdelare också, både ett gäng från andra sidan Atlanten och de två svenska månadsutdelarna som finns än så länge (SBB och Cibus). De har nu gett mig över 2000 kr/månad i utdelning för andra månaden i rad. Jag får tacka den höga dollarkursen för det. Nackdelen blir ju då omvänt att det är betydligt dyrare att köpa nya aktier från Nordamerika. Men det kan jag leva med. Det finns så mycket svenska värdepapper som jag vill handla nu när kurserna är låga.


Som vanligt har jag handlat lite nya värdepapper under månaden. Jag har i vanlig ordning stoppat in en del av min lön och så har jag naturligtvis återinvesterat de utdelningar jag fått. Följande värdepapper har införskaffats:
  • Pembina Pipeline Corp 700 kr
  • Creades 600 kr
  • SBB 400 kr
  • Tele2 1000 kr
  • SBB 600 kr
  • New Wave 300 kr
  • Investor 700 kr
  • Resurs Holding 700 kr
  • Ericsson 2 500 kr
  • New Wave 400 kr
  • Investor 500 kr
  • Telia 500 kr
  • Castellum 500 kr
  • Inwido 300 kr
Många småköp har det blivit. Totalt har det inhandlats nya värdepapper för 9 700 kr. Det är ganska bra siffror i min värld.

Mina ackumulerade utdelningar tickar på mot min första drömgräns på 100 000 kr. Jag kommer inte att nå det i november, men jag vet att det kommer att uppnås i december. De ackumulerade utdelningarna är nu 96 503 kr


Den som är lite uppmärksam ser i den första bilden jag lade upp att min totalinvestering ligger på ca 750 000 kr. Att då ha ett portföljvärde som långt understiger 750K (574K) är ju ingenting att skryta med. Men då ska man ha i åtanke att av de 750K som totalinvesteringen ligger på, så är nästan 100K återinvesterade utdelningar, dvs pengar jag aldrig haft i min plånbok. Dessutom har jag under åren sålt av en hel del aktier med vinst (Lundin Energy, Klövern, Ica gruppen, Latour och EQT med flera) Denna återinvesterade vinst ligger också i de 750K som syns på bilden. Så siffrorna ser värre ut än vad det är. Jag har data för alla köp och sälj jag har gjort sedan sommaren 2017 i Excel, så om jag får tid och ork, så kanske jag sammanställer det en vacker dag.

Det var allt för den här gången. Tack för att du tog dig tid att läsa och må börsgudarna vara med dig.



 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar