Avanza .affiliatelänk

lördag 1 oktober 2022

Nattsvart i portföljen

Just nu ser det väldigt mörkt ut när man tittar på portföljens värde. Det som skett i år är hittills rena rama slakten. Inflationen ligger fortfarande väldigt högt och räntorna har höjts till nivåer vi inte sett på mer än 10 år. De höjda räntorna får en del negativa konsekvenser även för mig.

Dels det faktum att jag har ett litet lån hos Avanza på drygt 72 000 kr. Då portföljvärdet faller, så minskar även min tillåtna kredit inom den räntesats jag haft. Nu har jag tyvärr hamnat över den tillåtna krediten, så tyvärr vill Avanza nu ha 3,59% i ränta på mitt lånade belopp. Den räntesatsen är lite för hög mot vad jag är beredd att acceptera, så under hösten kommer inte utdelningarna att återinvesteras på samma sätt som förut, utan de kommer istället att användas till att amortera på det lån jag har. På så sätt hoppas jag inom kort återigen landa på min tidigare räntesats som var 2,29%. Under september så har jag faktiskt minskat mitt lån med ca 3 000 kr.

Nästa negativa grej med de höjda räntorna är det faktum att min portfölj till stor del består av fastighetsaktier, så naturligtvis faller de som en sten i Atlanten. Det enda positiva med det är ju förstås att det blir billigare att köpa nya, men utdelningarna som trillar in ska som sagt användas till att amortera på mitt lån. Jag får nöja mig med att handla aktier för den del av lönen som jag stoppar in i portföljen varje månad.

Om vi nu nödvändigtvis ska redovisa portföljens värde, så har den sjunkit till ca 525 000 kr. Sista augusti var den värd precis 600 000 kr, så ca 75 000 kr har poffat bort under september. Ännu värre är det sedan årsskiftet. Sedan dess har portföljen minskat med en kvarts miljon. Usch och fy. Det är tur att jag inte har behövt de pengarna under året...

Utdelningar är ju lite trevligare att prata om. Under september har det kommit in 2 686 kr och det är ju väldigt trevligt. Jämfört med september förra året, som lämnade 1 560 kr i utdelning, så har utdelningarna ökat med 72% 


Jag har naturligtvis handlat lite aktier med som jag alltid gör. Följande värdepapper har inhandlats under september:
  • Pembina Pipeline 800 kr
  • Castellum 700 kr
  • SBB 500 kr
  • Tele2 200 kr
  • Castellum 400 kr
  • Creades 400 kr
  • Öresund 600 kr
  • Tele2 300 kr
  • Sagax D 300 kr
  • SBB 400 kr
  • Intrum 400 kr
  • Castellum 800 kr
  • SBB 400 kr
  • Oxford Lane Capital 600 kr
Som ni ser så är det många små investeringar. Det totala inköpsbeloppet hamnade på ca 6 800 kr.

De ackumulerade utdelningarna tuffar på mot min drömgräns på 100 000 kr. Just nu är de uppe i
91 243 kr. Jag blir allt säkrare på att jag kommer nå min drömgräns innan året är slut.


Det var allt jag hade för den här gången. Det var ju ingen upplyftande läsning direkt, men förhoppningsvis återkommer jag vid nästa månadsskifte med lite roligare siffror.

Tack för att du tog dig tid



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar