Avanza .affiliatelänk

söndag 3 maj 2020

April - Återhämtningen är påbörjad

Några dagar försent kommer här en summering av hur det har gått för mig i april. Börsen har återhämtat sig något även om vi ännu är långt ifrån toppnivåerna som var i mitten av februari. Tyvärr är jag fortfarande lite pessimistisk om framtiden. Jag tror inte att det här är den stora nedgången vi drabbats av, utan jag räknar med att den stora och långsiktiga nedgången fortfarande ligger framför oss. Anledningen till det är att den stora nedstängning som många inhemska bolag och framförallt internationella bolag har tvingats genomföra på grund av Covid-19 har skapat och kommer att skapa en ekonomisk kris som kommer att ta lång tid att komma ur. Jag tror inte riktigt på att marknaden kommer att ta fart i den omfattning som krävs nu när många länder börjar öppna upp så smått. Många har inte längre några jobb att gå till, vilket leder till fortsatt minskad konsumtion, vilket i sin tur leder oss djupare ned i en lågkonjunktur. För egen del är det bara att vara tålmodig. Det är många år kvar innan pengarna ska bära frukt.

Börsen har under månaden mer eller mindre bara gått uppåt förutom en tillfällig svacka i mitten av månaden. Det känns fortfarande inte som om börsen har stabiliserat sig riktigt än. Det som har hänt i min portfölj är att mina 271 000 tappra krigarkronor har förökat sig till 293 800 bagis. Skönt att de har lyckats vända motvinden på stridsfältet och istället avancera genom att bli fler och fler. Nu är det bara att hoppas på en fortsättning på det spåret även om jag egentligen tror på motsatsen.















Portföljvärdet är uppdelat enligt nedan

  • Barnens portfölj 101 343 kr
  • Plojportfölj  13 186 kr
  • Pensionsportfölj 179 271
Om det positiva under månaden har varit att börsen har gått upp, så är det negativa de utdelningar som inte kom in på kontot som jag hade räknat med i början på året. Utdelningarna blev endast 832 kronor jämfört med 4 117 kronor i april 2019. Procentuellt sett innebär det en minskning med nästan 80%. En rejäl missräkning som inte alls är kul. Hoppas verkligen att det kommer in några kronor retroaktivt i höst istället när bolagen har fått en bättre överblick över de skador som Covid-19 ställt till med.
























De ackumulerade utdelningarna har ökat med 832 kronor. Jag har ännu inte nått över 20 000 kr gränsen, men den passeras åtminstone i maj. Den snygga brant stigande kurvan som syns i april 2019 blev tyvärr inte lika brant i år. Hoppas den branta kurvan kommer tillbaka nästa år.
















Lite nya aktier har det naturligtvis blivit. Skam vore väl annars. Tyvärr har jag inte jobbat mer än ca 65% den senaste månaden på grund av att jag har varit tvungen att stötta ett av mina barn i skolan. Det syns även i lönekuvertet och följaktligen också på nyinvesteringarna. Några kronor har jag dock lyckats peta in enligt följande:

  • Lundin Energy     1 st á 215,90 kr
  • Resurs Holding    10 st á 31,54 kr
  • EPR Properties     5 st á 222,60 kr
  • EPR Properties     1 st á 252,99 kr
  • Swedbank A         3 st á 106,12 kr
  • EPR Properties     2 st á 239,12 kr
Den totalt investerade summan blev då blygsamma 2 694 kr. Ingen stor summa, men om några år har ränta-på-ränta effekten sett till att även de kronorna inte behöver skämmas för sig.

Det var allt för denna gång. God avkastning på er kära läsare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar