Avanza .affiliatelänk

tisdag 31 mars 2020

Mars - Värsta månaden hittills

Det här var en månad som jag bara vill glömma så fort som möjligt. I skrivande stund härjar coronaviruset hej vilt. Företagen permitterar och varslar fortare än vad man hinner blinka. Vår omvärld stänger ned sina länder helt och hållet och som det import- och exportberoende land vi är så påverkas vi extremt mycket av vad andra länder gör. Jag tycker att vår regering på det stora hela har skött den här krisen ganska bra och inte överreagerat som många andra länder har gjort. Folkhälsomyndigheten och regeringen inför sin förbud och rekommendationer på ett bra sätt vid i mitt tycke rätt tidpunkter. Såvitt jag förstår ligger Sverige ungefär i mitten av EU-länderna när det kommer till antal smittade och dödsfall. Det betyder att många länder som har stängt ned och infört kraftigare förbud ändå har drabbats hårdare än vad vi har. Tyvärr är det nog så att all denna nedstängning som sker i vårt samhälle och i världen i övrigt skyndar på och fördjupar den lågkonjunktur som ovillkorligen hade kommit ändå. Det kommer nog ta lång tid för världen att hämta sig efter coronas härjningar. 

Månaden har präglats av kraftiga svängningar på börsen, oftast kraftiga fall, men även enstaka dagar med en viss återhämtning. Misstänker att vi får stå ut med det här oroliga börsklimatet någon månad till innan det förhoppningsvis stabiliserar sig lite när det varmare vädret kommer och folk börjar våga vara ute lite. Då är min förhoppning att smittspridningen minskar lite tills i höst åtminstone.

Om vi ska titta lite på vad som har hänt i min portfölj, så kan det närmast beskrivas som en härdsmälta  i portföljen. Värdet vid månadens början var 324 000 kr och nu vid månadens slut återstår endast 271 000 tappra krigarkronor. Det innebär att portföljvärdet gått ned med hela 16,36% på en månad. Vill ni gotta er lite till i eländet, så är det bara att inspektera bilden nedan. På bilden kan vi se att det totala värdet nu är nere på samma nivåer som det var i augusti 2019. Så sammanfattningsvis betyder det att 6 månader är bortkastade.
















Portföljvärdet är uppdelat enligt nedan:

  • Lendify 3 106 kr
  • Barnens portfölj 96 805 kr
  • Plojporfölj  10 757 kr
  • Pensionsportfölj 160 797 kr
Lite utdelningar har det trillat in under månaden och hade det inte varit för att SEB sköt upp/ställde in sin utdelning, så hade jag fått mer än 1 000 kr i utdelning. Nu stannade totalen istället på 936 kr och det är ju inte så illa. Ännu positivare blir det om man jämför med mars förra året. Då kom det in 264 kr, så en utdelningsökning med 254% är ju något att glädjas åt. 























De ackumulerade utdelningarna har naturligtvis ökat lite. Jag hade som mål att de ackumulerade utdelningarna skulle överstiga 30 000 kr när året är slut, men jag inser nu att det målet kan bli tufft att nå. Det är ganska många av mina bolag som antingen har sänkt sin utdelning, skjutit upp beslutet om utdelning eller helt enkelt ställt in den helt och hållet. Det får bli vad det blir det här året när det kommer till utdelningar. Min förhoppning är att en del bolag delar ut sin vinst för 2019 i höst istället om läget med coronaviruset stabiliserar sig.
















Som vanligt har jag handlat lite nya aktier. Jag har dock valt att dra ned lite på införskaffandet av nya aktier eftersom jag känner att jag behöver bygga upp en större buffert om det blir tuffare tider. Men 3011 kronor har jag petat in i portföljen enligt nedan.
  • Resurs Holding         15 st á   49,88 kr
  • Lundin Petroleum       3 st á 188,55 kr
  • Resurs Holding         25 st á   34,24 kr
  • Investor B                   2 st á 432,60 kr
Inser när jag läst igenom vad jag har skrivit att det låter lite bittert, men så är inte fallet. Jag säger som Tony Rickardsson: "jag ä int' bitter".
Jag är glad att jag har kunnat handla mina aktier till ett billigare pris istället.
Det var allt för denna gång. God avkastning på er

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar