Avanza .affiliatelänk

måndag 2 mars 2020

Februari - Vad hände egentligen?

Så, då har ytterligare en månad passerat och februari kan enkelt sammanfattas med upp som en sol och ner som en pannkaka. Månaden inleddes med i princip tre veckors uppgång innan coronaviruset till slut hann ifatt börsen. Det blev platt fall sista veckan i februari. Hela vinterns uppgång i min portfölj slaktades på några dagar. Nu när månaden är slut är portföljvärdet ungefär lika mycket som det var i november 2019. Men egentligen har värdet fallit med mer än så eftersom jag har satt in pengar regelbundet i portföljen under vintern. Nåja, sådana här nedgångar i ekonomin får man räkna med om man handlar med aktier, så det kom inte som någon överraskning. Personligen tycker jag dessutom att börsen har varit väldigt högt värderad under vintern, så det har varit svårt att hitta bra köplägen. Sälja vill jag ju som bekant helst inte göra.

Portföljvärdet har minskat för första gången på 14 månader. Det var en trevlig streak med idel portföljvärdesökningar under en lång period, men nu är den alltså över för den här gången. Det är bara att börja om på nytt. Under månaden har portföljens värde minskat från 343 000 kr till 324 000 kr. Det är en minskning med 19 000 kr eller 5,53% om man hellre vill det. Fallet den sista veckan är egentligen betydligt högre. Jag uppskattar att portföljvärdet låg runt 365 000 innan fallet började. På bild ser portföljutvecklingen ut så här.

Portföljen är uppdelad enligt nedan

  • Lendify 3 157 kr
  • Barnens portfölj 109 141 kr
  • Plojportfölj 13 295 kr
  • Pensionsportfölj 198 894 kr

Februari är utdelningsmässigt sett året absolut sämsta månad. Det var endast mina nordamerikanska månadsutdelare som lämnade ett bidrag. 199 kr lyckades de skrapa ihop åt mig. Det enda glädjande med det är att jag faktiskt höjde mina utdelningar med nästan 51% jämfört med februari 2019. Alltid något. I utdelningskalendern kan ni se hur det ser ut när 1/6 del av året har gått.
























Eftersom utdelningarna i februari inte var så mycket att skryta med så har det inte hänt så mycket med de ackumulerade utdelningarna, Men för sakens skull lägger jag ut en bild på dem iallafall. Totalt har jag nu lyckats skrapa ihop 17 702 kr. Innan året är slut hoppas jag ha passerat 30 000 kr  i ackumulerade utdelningar.
















Lite nya aktier har det blivit i vanlig ordning. Dessvärre har jag inte kunnat investera så mycket som jag har velat. Löneutbetalningarna har under vintern varit betydligt lägre än normalt eftersom jag har behövt vara mycket med barnen i skolan. Men 2 582 kronor lyckade jag iallafall peta in i portföljen fördelat enligt nedan.

  • Resurs Holding        5 st á 53,25 kr
  • BillerudKorsnäs       3 st á 120,90 kr
  • SEB B                    5 st á 100,20 kr
  • Lundin Petroleum    3 st á 282 kr
  • Resurs Bank         11 st á 55,15 kr
Det var alltför denna gång. Nu hoppas jag att mars blir betydligt bättre. Dessutom drar utdelningsssäsongen igång på allvar. God Avkastning på er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar