Avanza .affiliatelänk

fredag 31 januari 2020

Ännu en månad att rapportera - Januari

Sådär, ännu en månad har passerat. Januari har vädermässigt varit ganska grå och trist där jag bor, vädret har påmint lite om en vanlig genomsnittlig novembermånad. Men nu är inte det här en väderblogg utan nu ska vi summera hur det har gått för mig på börsen under årets första månad. 

Stockholmsbörsen, där majoriteten av mina aktier är noterade gick lite i sidled under inledningen av månaden. I mitten av månaden gick börsen upp och till min stora glädje slogs det nya all-time-high rekord. Under sista vecka har börsen dock fallit tillbaka igen och börsen som helhet är nästan nere på samma nivåer som vid årets början.

Mina egna portföljer har generellt sett tuffat på bra och för trettonde månaden i rad har det sammanlagda värdet av mina portföljer ökat. Dels beror det på de nya insättningar jag gjort under månaden och de återinvesterade utdelningarna jag fått. Men jag har också haft en liten värdeökning till följd av att kurserna på mina aktier gått upp. Totalt har portföljvärdet ökat med nästa 10 600 kronor jämfört med december och så får det gärna fortsätta.



Det totala värdet är nu 343 036 kronor fördelat enligt nedan

  • Lendify                      3 140 kr
  • Barnens portfölj     113 183 kr
  • Plojportfölj              15 851 kr
  • Pensionsportfölj    210 803 kr
Några kronor i utdelningar har det förstås ramlat in. Inte några stora summor, men nio stycken utdelningar bjöd på totalt 553 kronor. Det är en ökning med 32,57% jämfört med januari 2019. Målet för 2020 är satt till 15 000 kronor, så nu fattas det bara 14 447 kronor innan målet är nått. Förra året skedde det redan i september. Återstår att se om det går snabbare eller långsammare i år eller om jag nu över huvud taget når mitt mål.



 



De ackumulerade utdelningarna sedan tidernas begynnelse för två år sedan har nu passerat 17 000 kronor med råge. 17 503 kronor har redan hittat ned i mina fickor och eftersom jag naturligtvis återinvesterar allt så har ränta-på-ränta effekt börjat kicka in så sakteliga. Jag längtar redan till april, då kurvan i diagrammet nedan likt förra året kommer att stiga brant.

















Som traditionen bjuder har jag naturligtvis även investerat några kronor i nya aktier. Slutsumman för nyinvesteringar för januari landar på 4 764 kronor fördelat enligt nedan

  • BillerudKorsnäs   13 st á 125,60 kr
  • SEB A                    4 st á   90,20 kr
  • Axfood                   2 st á 204,00 kr
  • Investor                  2 st á 532,20 kr
  • Resurs Holding     24 st á  54,10 kr
Det var allt för denna gång. God avkastning på er.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar