Avanza .affiliatelänk

lördag 3 september 2022

Berg- och dalbanan fortsätter - Månadsrapport för Augusti

Jaha, portföljen inledde börsåret på toppen av Mount Everest, rasade ner därifrån, klättrade under april upp på den lite lägre toppen Kilimanjaro. Sedan var det ned igen och som bäst i slutet av maj var vi uppe på Mont Blanc. Men inte heller där orkade portföljen hänga kvar, så under juni var vi uppe och promenerade på den lilla kullen Åreskutan. Juli blev en kanonmånad så då var i återigen uppe och spatserade på Mont Blanc innan börsgudarna tyckte att vi under Augusti återigen skulle ned, fast den här gången bara till toppen av Kebnekaise. Som sagt, det här börsåret har varit en riktigt Berg- och dalbana som i det stora hela haft en nedåtgående trend för min portfölj. Den sista juli var min portfölj värd ca
636 000 kr. Augusti blev inte så bra så portföljen sjönk med 36 000 kr inkl insättningar och utdelningar. Det matematiska geniet kan då snabbt räkna ut att portföljen per den sista augusti då var värd 600 000 kr. Inte kul alls.


Tur att man kan zooma ut lite och titta lite på den där bilden och se hur utvecklingen faktiskt har varit de senaste 3,5 åren. Då ser det helt plötsligt inte så illa ut längre och jag är faktiskt lite stolt över vad jag lyckats åstadkomma med mina begränsade resurser.

Dollarn slår nya rekord gentemot den svaga svenska kronan, så det är inget kul att handla aktier på andra sidan Atlanten heller. De få som inhandlats där är från utdelningarna som min kapitalförsäkring genererat under månaden. Månadens inköp ser ut som följer avrundat till närmaste hundratal.

  • Cibus Nordic Real Estate 400 kr
  • SpectraCure 500 kr
  • Creades 500 kr
  • Castellum 1400 kr
  • SBB i Norden AB 300 kr
  • Pembina Pipeline Corp 800 kr
  • 2020 Bulkers 200 kr
  • SBB i Norden AB 100 kr
  • Sir Royalty Income Fund 1000 kr
  • 2020 Bulkers 900 kr
Så totalt inhandlades det värdepapper för ungefär 6100 riksdaler. Så länge dollarn ligger kvar på dessa hög nivåer så kommer jag inte att peta in några nya kronor i utländska bolag, utan endast återinvestera de utdelningar jag får därifrån. Fördelen dock med den höga dollarkursen är att det blir desto roligare när utdelningarna trillar in. Man får helt enkelt fler kronor för samma antal dollar.


Augusti är en av mina svagare utdelningsmånader. Jag lyckade inte riktigt nå upp till 2000 kr i utdelningar, men det var nära. För bara något år sedan skulle jag har jublat över de 1966 kronorna som faktiskt kom in, men nu är det som sagt en av mina sämre månader. Trots det ökade utdelningarna med hela 143% jämfört med motsvarande period ifjol, så jag ska definitivt inte klaga. Timpenningen förra månad låg på 3,64 kr/h, och nu har den klättrat lite till. En månad senare är den nu 3,86 kr/h. Det går långsamt, långsamt uppåt. 

Om vi ska blicka lite framåt mot vad som kommer att hända under september så är det ett litet jubileum på gång. Jag har räknat ut att under september kommer jag att nå utdelning nummer 500 sedan jag började med utdelningsaktier 2018.  Inte illa pinkat. Det kanske kommer ett eget inlägg om det när det sker. Jag kommer även att kliva över 90 000 kr i ackumulerade utdelningar sedan start.

Tills dess, må aktiegudarna vara med er och god avkastning på er.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar