Avanza .affiliatelänk

lördag 20 augusti 2022

Kommer jag att nå 100K i ack. utdelningar innan årets slut?

Ja, det är den stora frågan och det enda stora målet jag har kvar i år.

I skrivande stund ser läget ut som bilden nedan visar


Där ser vi inga exakta siffror, men om jag infogar tabellen som ligger till grund för grafen så kan vi utläsa att jag hittills nått upp i 88 164 kr i ackumulerade utdelningar sedan tidernas begynnelse. Ja i alla fall sedan 2017...


Så hur mycket fattas det då? Jag fuskar lite och tar till miniräknaren och då kan vi se att det fattas
11 186 riksdaler. Så frågan kvarstår då fortfarande. Kommer jag att nå 100K i ackumulerade utdelningar innan året är slut.

Då ska jag berätta att enligt mina beräkningar så har jag hittills fått 128 utdelningar i år och dessa har i snitt gett mig 261,32 kr/utdelning. Enligt Avanza så ska jag få in ytterligare minst 47 utdelningar innan året är slut. Om dessa följer utdelningssnittet, vilket jag inte tror att de gör, så skulle de inbringa 47*261,32 kr. Det innebär 12 282 kr till i utdelningar, vilket skulle ta mig en dryg tusenlapp över mitt mål. MEN, jag tror att snittet för dessa 47 utdelningar kommer att vara betydligt lägre än 261,32 kr. Detta eftersom jag hade många bolag i våras som delade ut sin del av kakan vid ett enda tillfälle. Det vill säga, dessa utdelningar höjde snittet/utdelning rejält. Det innebär att jag kanske bara kan räkna med ca 200 kr per utdelning i snitt och då når jag upp i 9 400 kr till. Då når jag tyvärr inte mitt mål.

Men nu har jag två små trumfkort kvar på handen. Det första kortet jag drar är att i november och december så är inte alla utdelningar inbokade av Avanza. Om alla mina månadsutdelare delar ut som de brukar göra, kan jag räkna in ytterligare 10 stycken utdelningar. Dessa skulle i så fall ge mig en liten boost på ytterligare ca 1500-2000 kr.

Det sista lilla trumfkortet jag har är att jag återinvesterar mina utdelningar jag får från mina månadsutdelare och på så sätt ökar utdelningarna månad för månad. Dessutom kommer jag att köpa fler aktier i mina månadsutdelare när lönen trillar in varje månad.

Så för att besvara frågan i inläggets rubrik, så JA. Jag tror att jag kommer nå upp till detta mål även om jag inte är helt hundra på det än. Men det vore så kul om det lyckades.

God avkastning på er.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar