Avanza .affiliatelänk

söndag 19 juni 2022

Nu har jag nått förra årets utdelningar

 Sådär ja! Efter mindre än 6 månader så har jag nu kommit ikapp förra årets utdelningar sånär som på fyra futtiga kronor. Förra året ramlade det in 28 089,53 kr och i år är jag alltså redan nu uppe i 28 085,25. Då ska man också ha i åtanke att förra hösten "dopades" utdelningarna en hel del eftersom många av mina bolag (flest banker) gav extrautdelningar.

Nu återstår det endast ca 7 000 kr för att uppnå det totala utdelningsmål jag satte för 2022 i december förra året. Det har jag insett för länge sedan att jag kommer att uppnå. Frågan är bara när. Men om prognoserna i Avanzaappen stämmer, så kommer det att ske någon gång i slutet av september eller i början av oktober.

Att utdelningarna fortsätter att ramla in är i alla fall en liten tröst med tanke på den slakt som min portfölj blivit utsatt för det här året och framförallt den här månaden. Sedan toppnoteringen på drygt 750 000 kr i början på året har nu över 180 000 kr gått upp i rök, så portföljvärdet ligger i skrivande stund på ca 570 000 kr. Inte för att utdelningarna på långa vägar täcker upp den förlusten, men det bevisar bara att strategin med utdelningar fungerar även i lite oroligare tider.

Jag hoppas att börsen håller sig på de här nivåerna åtminstone året ut. Det finns många bolag som känns riktigt köpvärda till dagens kurser, så att jag hinner köpa på mig lite mer och förhoppningsvis sänka mitt GAV lite till i flera bolag.

Det var allt för den här gången. God avkastning på er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar