Avanza .affiliatelänk

tisdag 31 maj 2022

Månadsrapport maj

 Ännu en månad har gått och det har varit en månad som har visat på både nya rekord samt en liten nedgång i portföljen. Ränteoron och kriget i Ukraina har fortsatt prägla världens börser och det har självklart påverkat även min egen portfölj.

Om vi börjar med det tråkiga så har portföljvärdet gått ned från 663 000 kr till 642 000 kr, vilket innebär att jag numera är ca 21 000 kr fattigare. Inte så mycket att göra någonting åt, utan det är bara att fortsätta återinvestera utdelningar och sätta in nya pengar i portföljen när lönen kommer in på kontot. Det känns som om jag är långt ifrån den toppnotering jag hade vid årets början på 750 000 kr. Men jag får trösta mig med att det istället har blivit billigare att köpa nya aktier. 

Ett litet roligare inslag är att de ackumulerade utdelningarna sedan start numera har passerat ett nytt tiotusenkronors tal, nämligen 80 000 kr. Totalt har jag nu fått in 81 457 kr sedan 2017. Tittar man på grafen, så är det kul att se att den blir brantare och brantare för varje år som går. Då det är långt kvar av 2022, så kommer den peka ännu brantare uppåt innan året är slut.


Utdelningsmässigt sett blev maj den bästa månaden någonsin. Hela 12 088 kr kastade mina bolag efter mig fördelat på 22 stycken utdelningar. Jämfört med maj förra året ökade utdelningarna med hela 159%. Timlönen klev dessutom över 3 kr/timme, dygnet runt, året runt. Jag har börjat inse att mitt mål på 35 000 kr i utdelningar under året kommer att uppfyllas med råge. Jag får helt enkelt sikta lite högre. Vad sägs om 45 000 kr? Låter det rimligt? Det är 7 månader kvar på året, så jag satsar på det.


Månadens inköp har blivit enligt nedan. (Avrundat till närmaste hundratal):

    AGNC Investment Corp    1800kr
    Oxford Lane Capital Corp     700kr
    SBB i Norden AB    600kr
    AGNC Investment Corp    500kr
    Cibus Nordic Real Estate    400 kr
    SBB i Norden AB    300kr
    Xact Norden Högutdelande    400kr
    Tele2 B    700kr
    SBB i Norden AB    700kr
    SBB i Norden AB    1 100kr
    Inwido    5 600 kr
    SBB i Norden AB    900kr
    AGNC Investment Corp    600kr
    
Allt som allt har jag handlat för ca 14 300 kr under månaden. Så mycket brukar jag inte handla för, men som sagt; utdelningarna i maj var kanonbra. Som synes har jag köpt på mig en hel del småposter i SBB, men så länge kursen håller sig under 30 kr kan jag inte låta bli. Direktavkastningen är på drygt 4,8% och det är väldigt högt för att vara SBB.

Det var allt för denna gång, men jag önskar er alla god avkastning. :-)




  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar