Avanza .affiliatelänk

söndag 3 juli 2022

Dags för månadsrapport för juni

 Tiden springer iväg och ännu en månad har passerat, midsommar har firats och börsen har dykt djupare än Marianergraven känns det som. Vi kan nog benämna raset i min portfölj som en ren slakt. Jag får trösta mig med att det är sommar och att åtminstone vädret hittills har varit kanon.

Portföljvärdet har som jag nämnde slaktats rejält. Hela 84 000 kr har gått upp i rök och det motsvarar en minskning med ca 13% av portföljen. Otroliga summor på bara en månad. Men jag sitter still i båten, handlar på mig fler aktier så gott jag förmår och återinvesterar de utdelningar som trillar in. portföljvärdet är nu nere i ca 558 000 kr

I juni hade dessutom pappa staten insett att de dragit alldeles för mycket skatt av mig, så dessa pengar fick jag äntligen tillbaka. Det innebar att jag kunde investera ca 5000 kr mer under en månad mot vad jag normalt brukar kunna mäkta med.

Månadens nyinvesteringar ser ut enligt nedan (avrundat till närmaste hundratal)

AGNC Investment Corp      2 500 kr
Prospect Capital Corp         1 600 kr
SBB i Norden AB                2 000 kr
Sir Royalty Income Fund    2 900 kr
Castellum                            2 000 kr

Så totalt fick jag loss ca 11 000 kr som jag kunde investera. Det var länge sedan jag kunde lägga så mycket under en och samma månad och det är jag naturligtvis inte ledsen för.


Utdelningar har det ju naturligtvis trillat in en del. 13 stycken närmare bestämt och tillsammans genererade de 2 676 kr. Dessa har självklart återinvesterats  i bland annat SBB, Castellum och Oxford Lane Capital Corp.

Ett riktigt sorgebarn fick också lämna portföljen. Det var Angler Gaming som underpresterat rejält under en längre tid. Det slutade med en 76-procentig förlust, men de slantarna jag fick loss därifrån använde jag till att fylla på i mitt enda förhoppningsbolag, nämligen Spectracure. Det känns som att de har något stort på gång där snart.


De ackumulerade utdelningarna pinnar på och har nu passerat 84 000 kr. Det känns otroligt kul att se hur kurvan bara blir brantare och brantare för varje år. 

Det var allt för den här gången. God avkastning på er önskar Smatterbandet





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar