Avanza .affiliatelänk

söndag 24 april 2022

Det fortsätter att regna utdelningar

Senaste gången jag redovisade mina utdelningar var i slutet av februari, men självklart har det hänt mycket mer sedan dess. Två månader har passerat och både mars och april kommer att bli betydligt bättre än förra året. Kolla in tabellen nedan så ser du vad som hänt sedan sist.



I mars ramlade det in ungefär 3 800 kr, vilket var hela 78% mer än motsvarande månad ifjol. I april har det hittills kommit in lite drygt 6 200 kr, men då saknas det ca 600 kr från Öresund och Cibus som inte har kommit in ännu. Så de totala utdelningarna för april lär hamna på lite drygt 6 800 kr. Så mycket har jag aldrig fått i någon enskild månad förut.

Men det rekordet kommer att slås redan i maj. Prognosen säger att innan maj månad är slut, så ska min portfölj fyllas på med ytterligare ca 11 500 kr. Det kan jag tacka Tele2 för eftersom det kommer att ge en extrautdelning på 13kr/aktie plus den ordinarie utdelningen som är 3,40 kr/aktie.

Vad gäller portföljvärdet så har det tyvärr gått nedåt sedan toppen kring nyår. Då var portföljen värd ungefär 750 000 kr. Sedan kom raset och jag var nere och vände kring 640 000 kr. I mars återhämtade sig portföljen en del och totalvärdet låg och skvalpade runt 700 000 kronors strecket. I april har det hittills varit lite nedåt så i skrivande stund är portföljen värd ca 680 000 kr.

Tack vare alla mina nordamerikanska månadsutdelare, så kommer jag uppnå ett av de mål jag satt upp för ett par år sedan. Det är att varje enskild månad ska ge minst 1 000 kr i utdelningar och det målet ser jag ut att uppnå i år. Så nästa år blir det att sikta mot 2 000 kr/månad. Får se om jag lyckas med det. Men ett stabilt kassaflöde är något jag strävar efter.

Det var allt för den här gången. Glad investering på er och må aktiegudarna vara med er. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar