Avanza .affiliatelänk

fredag 29 april 2022

Dags att summera april

 April bjöd på ett par nya rekord för min del. Dels så blev det rekord i antalet utdelningar under en och samma månad. Det rekordet lyder numera på 25 utdelningar. Nästa rekord var utdelningsrekordet från maj förra året på 4 663 kr som rök all världens väg. Numera är utdelningsrekordet under en och samma månad 6 859 kr. Inte illa pinkat tycker jag. Snittet per utdelning under månaden som gick blev då 274,36 kr per utdelning. Mest pengar fick jag från Swedbank som var generösa nog att ge mig 1 327.50 kr medans mitt senaste tillskott i kapitalförsäkringsportföljen, AGNC Investment Corp var snålast och bjöd endast på 4.56 kr. Den summan skall jag nog se till att den ökar lite i framtiden.


I tabellen ovan kan vi se att jag numera har drygt 20 000 kr kvar till utdelningsmålet för i år. Utdelningsmålet är på 35 000 kr och hittills har jag fått in nästan 15 000 kr. En annan liten kul grej är att mitt timarvode numera är 1.676 kr/timme i "lön" året runt, dygnet runt. Den uträkningen är baserad på årsbasis, så varenda utdelning som noteras i kalendern ökar den summan lite. Vidare kan vi se att utdelningarna i april ökade med 72% jämfört med samma period förra året. Det är jag grymt nöjd med. Portföljens direktavkastning ligger hittills på 2,08%, men även den summan ökar ju fler utdelningar jag fyller i eftersom den också är baserad på årsbasis.

Om vi tittar på de ackumulerade utdelningarna genom åren så närmar sig de med stormsteg 70 000 kronors strecket. I skrivande stund fattas det ynka 601 kronor innan jag bryter igenom den lilla milstolpen. Det sker redan nästa vecka om jag räknat rätt. Precis som så många andra av mina uträkningar så kommer linjen mellan 2021 och 2022 att bli brantare och brantare ju fler utdelningar jag får under året.


Så kommer vi till den lite tråkigare delen av inlägget och det är när det kommer till rapporteringen av portföljvärdet. Börsen gick ju som bekant ruggigt bra förra året och mitt portföljvärde fick dessutom en rejäl boost i november förra året då jag kunde kasta in ca 100 000 kr i portföljen efter att jag sålde min bil. I år har börsen inte gått lika bra av flera skäl. Dels har börsen varit högt värderad efter förra årets rusning, dels har klantarslet i Ryssland skapat en oro på världens börsmarknader efter sitt idiotiska intåg i Ukraina. Dessutom har vi nu en väldigt hög inflation som gjort att riksbanken i dagarna känt sig tvingade att höja reporäntan  för första gången sedan 2014. Visserligen bara till 0,25%, men det räcker för att börsen skall reagera negativt. De enda aktier som reagerar positivt på det är bankerna, men å andra sidan reagerar fastighetsaktierna precis tvärtom istället.

Mitt portföljvärde är numera 662 695 kronor och det är en minskning från föregående månad med nästa 36 000kr. Det är tur att jag i första hand är utdelningsjägare med minst 20 år kvar på börsen. Det gör att jag inte stirrar mig blind på att portföljvärdet går ned ibland, utan jag vet att i det långa loppet kommer det att öka rejält. 

Det var allt för denna gång. God avkastning och må aktiegudarna vara med er.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar