Avanza .affiliatelänk

fredag 4 februari 2022

Nya rapporter och mera utdelningar

De senaste dagarna har ytterligare tre av mina bolag lämnat sina årsrapporter och framförallt meddelat det som verkligen betyder något för mig, nämligen hur mycket de avser att dela ut. Jag jagar som jag tidigare skrivit på bloggen ett utdelningsmål på 35 000 kr för i år. För att jag ska ha en chans att nå det, krävs det dels nya insättningar i portföljen från min sida, dels också att de innehav jag har faktiskt höjer sina utdelningar från förra året. Hittills tycker jag att det ser rätt bra ut. En överväldigande majoritet av mina bolag har hittills meddelat att de höjer sin utdelning från föregående år.

Axfood: Axfood är ett ganska defensivt bolag på börsen. Numera är det också det enda dagligvaruhandelsbolaget på den svenska börsen eftersom ICA nyligen köptes ut från börsen. De lämnade i mitt tycke en väldigt stabil rapport som mottogs väl. Aktien steg 4-5% på rapporten. Det intressanta för min del är förstås utdelningen. Axfood höjde sin utdelning från 7.50:-/aktie förra året till 7.75:-/aktie i år. Det innebär en liten höjning på 3,33% och det är inte fy skam. Utdelningen kommer att ske halvårsvis, så den första utdelningen får vi aktieägare ta del av i slutet av mars. Den andra utdelningens utbetalningsdag är såvitt jag kan se inte bestämd än. Det ska erkännas att jag själv inte handlar på varken Hemköp eller Willys. Men det beror mest på att jag har både Coop Forum och City Gross väldigt nära där jag bor. Jag är nog när det kommer till kritan ganska bekväm när det kommer till dagligvaror. Axfood utgör 2,55% av portföljen, så den utdelningen är inte något att förringa.

NCC: NCC är ett litet mindre innehav i min portfölj som jag inte ägt så länge. Jag började köpa NCC tidigt i höstas. Det utgör än så länge endast 0,57% av min portfölj, men jag har planer på att utöka det innehavet. Det är sedan jag sålde Skanska också det enda bolaget i portföljen som hör hemma i byggsektorn. Utdelningen höjs med fantastiskt fina 20% från 5:-/aktie till 6:-/aktie. Det är riktigt imponerande.

Swedbank: Swedbank har precis som SEB som jag skrev om i föregående inlägg varit satta under restriktioner från Europeiska Centralbanken (ECB). De fick inte dela ut något till aktieägarna under 2020, men förra våren delade de först ut 7.25:-/aktie fördelat på två tillfällen och sedan när restriktionerna släpptes fria i september så delade de ut ytterligare 7.30:-/aktie. I år har de meddelat att de avser dela ut 9.25:-/aktie i ordinarie utdelning och sedan ytterligare 2.00:-/aktie i en extrautdelning. Vi aktieägare får allt på samma gång, nämligen den 6 april. Swedbank utgör i nuläget 2,16% av portföljens värde.

Det var de tre bolag i min portfölj som släppt sina årsrapporter de senaste dagarna. Nästa vecka kommer ytterligare ett gäng bolag komma med nya spännande rapporter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar