Avanza .affiliatelänk

torsdag 2 januari 2020

2019 - Ett fantastiskt börsår

Så har det äntligen blivit dags att summera det gångna året. Egentligen kan man summera det med ett enda ord: Fantastiskt.
Vilken underbar utveckling vi har haft. De flesta branscher såsom till exempel fastighetsbranschen har gått riktigt bra. Bolag som Castellum, Klövern och Hemfosa har gått spikrakt uppåt under året. Även investmentbolagen med Creades och Investor i spetsen har tuffat på uppåt. Det är väl egentligen bara banksektorn som inte har hängt med i det börsrally som varit under året. Men det har inte stoppat mig från att fylla på med nya aktier i främst Swedbank, Resurs Holding och SEB. Swedbank gick på en riktig mina i mars när bomben om penningtvätt briserade. Även SEB drogs lite senare med i penningtvättcirkusen, men till skillnad från Swedbank tycker jag att SEB har hanterat det riktigt bra.

Min portfölj har haft en magisk utveckling under 2019. Vid årets början gick jag in med ett portföljvärde på 177 162 kronor och vid årets slut var portföljen värd 332 442 kronor. Det är en värdeökning med hela 155 280 eller 87,6%. Det är ju galet bra siffror. Av dessa 155 280 kronor var 57 300 kronor insättningar och 11 944 kronor var utdelningar. Resten, ca 86 000 var alltså värde tillväxt. Sådana siffror går det inte att vara missnöjd med. Undrar om jag någonsin kommer att få uppleva ett lika bra börsår som 2019 var.













Utdelningar har jag haft många av, närmare bestämt 111 stycken. Som jag tidigare nämnde uppgick utdelningarna till 11 944 kronor under året. Det svider lite att jag inte nådde 12 000 kronor. Det hade inneburit ett snitt på 1 000 kronor i månaden. Men men, jag är nöjd ändå. Jag krossade mitt utdelningsmål som var 8 760 kronor under året. 




















Dessutom ökade mina utdelningar jämfört med 2018 med hela 139%. Det är inte illa pinkat. Målet för 2020 har jag satt till 15 000 kronor. Jag nämnde att mitt utdelningsmål var 8 760 kronor under året. Varför då undrar ni då. Jo 8 760 kronor motsvarar en timlön på 1 krona/timme dygnet runt, året runt. Nu nådde jag mitt mål redan i september och timlönen slutade på 1,36 kronor/timme utan att jag behövde göra ett endaste dugg. 

Något som börjar bli kul nu när jag hållit på ett par år är att titta på mina ackumulerade utdelningar. I bilden nedan kan vi se att jag är snubblande nära att nå 17 000 i ackumulerade utdelningar sedan starten i februari 2018. Det är ett riktigt fint skutt uppåt som togs i april 2019 och jag räknar med att se en liknande grafutveckling även under 2020.













Under året har jag även börjat titta på andra möjligheter att få passiva inkomster och efter moget övervägande bestämde jag mig för att prova på att vara min egen bank via Lendify. Jag har under hösten satt in några 100-lappar då och då och det har nu blivit dryga 3 000 kronor som jobbar för mig. Jag har valt att låna ut dessa pengar via alternativet autoinvest lång. Det innebär att Lendify lånar ut mina pengar till låntagare på maximalt 15-års sikt. Alla amorteringar plus den ränta jag får återinvesteras per automatik i nya lån och på så sätt får jag en automatisk ränta-på-ränta effekt. 

Sedan jag började med aktier, så har jag även börjat samla pantburkar. Jag bor i en bostadsrättsförening och många av mina grannar slänger sina pantburkar i metallåtervinningen i det gemensamma sophuset vi har. Så smart som jag är så har jag vittjat detta metallåtervinningskärl varenda gång jag slänger sopor. Det är lönsamt för mig och det skadar ju inte att jag gör en liten insats för miljön också. Kolla in nedanstående bild så ser du vad jag lyckts plocka ihop hittills.














Totalt under de senaste tre åren har mina kära grannar donerat 2 541 kronor till min framtida försörjning. Varenda krona har jag naturligtvis köpt aktier för. 2019 var inte lika lyckosamt i sophuset som 2018, men jag lyckades precis krypa över 1 000 kronorsstrecket iallafall.

Nu kommer snart min favoritperiod när många av de stora börsbolagen ska lämna sina bokslutsrapporter och ha sina årsstämmor. Våren kommer i vanlig ordning att bjuda på ett regn av utdelningar. Redan nu vet jag att till exempel Swedbank kommer att sänka sin utdelning kraftigt, men i vanlig ordning lär väl andra bolag höja som till exempel Castellum, Investor.

Det var allt för den här gången och det enda som återstår är att önska er alla ett riktigt fint börsår 2020 och må aktiegudarna vara med er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar