Avanza .affiliatelänk

måndag 13 januari 2020

Händelse som sällan sker i min portfölj

Så har det skett, det som nästan aldrig sker om det inte är av tvång. För andra gången har jag nu sålt en aktie bara för att jag tycker att den är högt värderad. Första gången var i augusti förra året då jag sålde Ica Gruppen som då var uppe i 483 kronor. Nu står Ica Gruppen i 411 kronor, så jag känner ändå att jag gjorde rätt vid det tillfället. Nu återstår att se om jag gjorde rätt vid tillfälle nummer två? 

Nu har jag sålt fastighetsbolaget Klövern som jag köpte in för första gången i mitten på maj 2018. Då betalade jag 11,24 kr/aktie och sedan dess har jag återinvesterat mina kvartalsvisa utdelningar, vilket ledde till ett GAV på 11,35 kr/aktie. Sedan mitt första inköp i maj 2018 har kursen gått i princip spikrakt uppåt och nu kunde jag inte hålla mig längre, utan jag sålde till kursen 23,64 kr/aktie. Den som är lite kvicktänkt räknar snabbt ut att det var ju en bra avkastning på så förhållandevis kort tid. Det är inte illa med 106,47% kursuppgång på 19 månader. Till det tillkommer 857,71 kronor i utdelningar under tiden så totalavkastningen blir alltså 112,90%. I kronor räknat blev det drygt 14 000 kronor i vinst. Det är jag rätt nöjd med. Om kursen går ned lite i Klövern så kan jag mycket väl tänka mig att gå in i bolaget igen. I bilden nedan kan ni se kursutvecklingen de senaste tre åren.





















Det blev alltså en bra affär för mig till slut och hela försäljningsbeloppet har jag naturligtvis återinvesterat i nya aktier enligt följande.

  • Sv. Handelsbanken 32 st  á  100,65 kr
  • EQT                      100 st  á  119,30 kr
  • Eastnine                  60 st  á  140,00 kr
  • Nobina                    19 st  á  69,45 kr
  • SEB A                     20 st  á  90,04 kr
Nu återstår bara att se om jag hade rätt i mitt tänkande angående försäljningen av Klövern och om pengarna gör bättre nytta i de andra bolagen jag investerade i.

God avkastning på er allihop.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar