Avanza .affiliatelänk

tisdag 19 november 2019

Kinnevik får lämna portföljen

Efter att Kinnevik meddelade att de beslutat sig för att dela ut Millicom till aktieägarna samt att de i och med det ska sluta med ordinarie utdelningar har jag gått och grunnat på hur jag ska göra med mitt innehav i bolaget. Nu har jag funderat färdigt och idag sålde jag av mitt innehav. Skälen till det är flera. Jag är utdelningsinvesterare och i en sådan portfölj har Kinnevik passat utmärkt fram tills nu. Men i och med att de upphör med ordinarie utdelningar så passar bolaget inte längre in i min portfölj. Jag är inte heller särskilt intresserad av att erhålla de utdelade aktierna i Millicom eftersom Millicom inte har sitt säte i Sverige. Det innebär att det dras källskatt på utdelningarna och eftersom Kinnevik låg i mitt ISK så skulle även Millicom hamna där. Det betyder att jag inte får tillbaka källskatten per automatik som jag hade fått om innehavet hade legat i en KF. Det går visserligen att få tillbaka källskatten även i ett ISK, men då får jag göra allt jobb själv för att det skall ske och det är jag inte intresserad av.

Kinnevik blev iallafall en lönsam affär även om det inte handlade om några stora pengar. totalavkastningen blev 24,93% efter att kursvinst och ackumulerade utdelningar lagts samman.

Pengarna jag fått från Kinnevik har jag istället använt till att fylla på i mina befintliga bolag enligt nedan.

  • Telia 20 aktier
  • Axfood 7 aktier
  • Industrivärden 3 aktier
  • SEB 15 aktier
  • Lundin Petroleum 6 aktier
Det var allt för denna gång. God avkastning på er

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar