Avanza .affiliatelänk

torsdag 31 oktober 2019

Summering av oktober

Höstens andra månad har nu passerat och det har blivit dags att redovisa hur det har gått under månaden. Det har generellt sett varit en bra börsmånad.  Stockholmsbörsen gick ned i början av månaden innan det vände rejält och vi fick se 14 dagar med bara uppgång till nya all-time-high nivåer. I början av den här veckan kom det dock en liten rekyl tillbaka. Det ska bli intressant att se hur börsen beter sig i början av kommande månad.

För egen del har det varit en bra månad. Många av mina bolag har lämnat kvartalsrapporter och i de flesta fall har de visat fina siffror. För tionde månaden i rad har mitt totala portföljvärde gått upp till nya rekordnivåer. Då jag har börjat investera lite pengar i Lendify, så kommer jag från och med nu inkludera även dessa pengar när jag redovisar min portfölj. Se nedanstående punktlista.

  • Plojportfölj 17 175 kronor
  • Lendify 2 215 kronor
  • Barnens portfölj 103 338 kronor
  • Pensionsportfölj 182 050 kronor
Summerar vi ihop allting så får vi ett totalvärde på 304 778 kronor. Jag har haft ett litet mål att portföljvärdet skulle överstiga 300 000 kronor när vi går in i 2020, men det har jag alltså uppnått redan nu. Yeeeeehaaaaa är det enda jag har att säga om det...

Ännu en kul grej är att vi enligt nedanstående bild har haft en värdeökning i portföljen tio månader i rad.




Det har naturligtvis trillat in en hel del utdelningar under månaden. Oktober visade sig vara den hittills tredje bästa månaden utdelningsmässigt, både sett till antalet utdelningar och sett till de 1 113 kronor som delades ut. Jämfört med oktober 2018, då jag fick ca 550 kronor så ökade utdelningarna i år med 102%. Inte illa om jag får säga det själv. Däremot så blev det inte så många kronor per utdelning. Snittet landade på drygt 85 kronor per utdelning. Det beror på att av 13 utdelningar var 5 månadsutdelare och resten var kvartal- eller halvårsutdelare. Jag hade därför inget bolag med utdelning i oktober som delade ut för hela året.


Som vanligt har jag naturligtvis gjort lite nya investeringar under månaden. Jag har beslutat att gå in med en liten post i spelbolaget Kindred Group. Jag är i vanliga fall inget större fan av spelbolag, tycker att statliga regleringar och andra omvärldsfaktorer gör hela spelbranschen branschen lite opålitlig. Men bolaget har hög direktavkastning, en spännande satsning på gång i Nordamerika samt en nyligen lämnad kvartalsrapport som visade sig vara riktigt bra med en lovande framtid. Som experterna säger ska man inte vara kund hos spelbolagen, utan man skall äga dem.
Månadens nyinvesteringar ser ut som följer:
  • BillerudKorsnäs 4 st á 106,50 kr
  • SEB                 2 st á  88,04 kr
  • Svolder            6 st á 111,20 kr
  • Svolder            6 st á 111,40 kr
  • Kindred Group 36 st á 66,88 kr
  • Resurs Holding 10 st á 55.55 kr
Totalt blev det nya aktier för 4 901 kronor den här månaden.

Det var allt för denna gång. God avkastning på er och må aktiegudarna vara på er sida.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar