Avanza .affiliatelänk

fredag 12 april 2019

Uppdatering av mina portföljer, försäljningar och inköp

Jag har nu uppdaterat sidan "mina portföljer". Det har hänt en del under vintern och våren. Aktier som har fått lämna är Electrolux, Acando, Europris, MTG och Realty Income.

Istället har jag gått in i några nya bolag. Barnens portfölj har fått tillökning i form av Svenska Handelsbanken, som kursmässigt har gått mycket bra sen den införskaffades. Dessutom har den gett en finfin utdelning.

Europris hade jag i min KF hos Avanza. Det var en väldigt liten post som varken gjorde till eller från i portföljen. Genom att sälja den har jag nu renodlat min KF till att bestå av endast Nordamerikanska månadsutdelare.

Skrev ovan att Acando fått lämna. Den gjorde ett ofrivilligt tillfälligt gästspel i min portfölj. Köpte den i februari med avsikten att behålla den länge, men så kom budet som välte hela det upplägget över ända. Med ett inköpspris på 28 kr/aktie var det inte svårt att sälja till 41.20 kr/aktie någon månad senare. Det blev en fin förtjänst och en avkastning på ca 45%.

För pengarna som försäljningen av Acando inbringade köpte jag därför ett annat IT bolag, nämligen eWork Group. Kände att jag ändå vill ha ett IT bolag i portföljen. Tittade på ett par stycken, bl a HiQ, men till slut fastnade jag för eWork Group.

Electrolux hade jag bara ca ett halvår, men en finfin kursuppgång gjorde att den fick stryka på foten.

En amerikansk månadsutdelare som fick lämna var Realty Income. Den har gått stadigt uppåt det senaste året och jag kände att det var läge att hämta hem vinsten när den klev över 70 dollars strecket. Köpte de flesta för runt 54 dollar/aktie, så det blev en fin liten vinst även här.
Istället stoppade jag in pengarna i EPR Properties. Ett bolag jag läst mycket om och som jag tror mycket på. En hög direktavkastning kommer att ge mig många fina slantar de kommande åren.

Jag har även köpt in mig i Volvo, mycket tack vare den fina extrautdelningen. Volvo känns som ett företag med relativt låg risk, visserligen konjunkturkänsligt, men de kommer alltid tillbaka när konjunkturen vänder uppåt igen.

Ytterligare ett konjunkturkänsligt och exportberoende bolag jag köpt in mig i är SSAB. Just nu gynnas företaget och dess export av den svaga kronan, vilket gjorde att beslutet kändes lättare att ta.

Jag gillar investmentbolag, har flera stycken, så därför var det ingen större skräll att Industrivärden fick komma in i portföljen. Liksom många andra investmentbolag är direktavkastningen inte särskilt hög, men det gör i mitt tycke ingenting eftersom det är ett välskött bolag i övrigt och växer sakta men säkert av egen kraft. Även kursen hänger med uppåt så sakteliga.

Lundin Petroleum var det senaste bolaget som införskaffades till det i mitt tycke låga priset av 300kr/aktie. Det är en av få kvartalsutdelare som inte är verksamt i fastighetsbranschen.

Jag ska försöka bli bättre på att uppdatera förändringarna i portföljerna. Men som det känns just nu vill jag inte köpa några nya bolag och inte heller sälja några befintliga bolag. Är nöjd som det är. Däremot vill jag väldigt gärna fylla på mina redan befintliga innehav. Dels genom att återinvestera de utdelningar som kommer in regelbundet och dels genom att nyinvestera varje månad när lönen kommer.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar