Avanza .affiliatelänk

fredag 13 september 2019

Fler passiva inkomster - Lendify

Jag gillar det här med passiva inkomster starkt. Det är helt underbart att kunna sitta och rulla tummarna och ändå veta att pengarna ramlar in utan att jag behöver göra ett endaste dugg. Pengarna arbetar åt mig och hittills har de gjort det på börsen i form av utdelningar på ett alldeles förträffligt sätt.

Men nu har jag efter litet funderande gjort slag i saken och även investerat en liten läropeng i Lendify. Där blir jag helt enkelt min egen bank. Mina pengar lånas ut till ett antal låntagare som i sin tur betalar ränta och amortering till mig. Man kan välja om det insatta kapitalet ska investeras via Lendifys egen "investeringsmaskin", autoinvest eller om man själv vill investera pengarna manuellt. De allra flesta investerare väljer autoinvest och det gjorde även jag.

I skrivande stund har hälften av det insatta kapitalet lånats ut via Lendifys autoinvest till den finfina räntan om 4,92%. Den ränta jag får från låntagarna har jag valt ska återinvesteras i form av lån till nya låntagare. På så vis uppnår jag en ränta-på-ränta effekt som kommer ge mig extra kosing i plånboken i framtiden. Räntan man får på investeringen hos Lendify bestäms av hur kreditvärdig låntagaren anses vara. Ju sämre kreditvärdighet desto högre ränta och tvärtom.

Den enda nackdelen som jag ser det med Lendify är att jag som långivare får skatta på de ränteintäkter jag får. Jag behöver dock inte bekymra mig om att räkna på hur mycket skatt jag ska betala, utan det tar Lendify och Skatteverket hand om när det är dags för deklaration.

Jag ser väldigt mycket fram emot att se hur det går. Om det faller väl ut kommer jag givetvis att föra över mer pengar till Lendify och kanske till och med starta ett månadssparande. Jag är oändligt tacksam över att vara på den långivande sidan istället för den låntagande sidan. Jag erhåller mycket hellre ränta och betalar skatt på det än att jag betalar en massa ränta på onödiga lån.

God avkastning på er

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar