Avanza .affiliatelänk

torsdag 1 augusti 2019

Summering för juli

Ok, då har det blivit dags att summera juli månad. Börsen har gått fortsatt bra och mina aktier har nått all time high för sjunde månaden i rad. Jag är grymt nöjd med hur det har gått under året. Se nedanstående bild för portföljernas utveckling under året.




Det har varit semester period och därmed lite högre utgifter än vanligt den här månaden, så därför har det inte blivit så stora inköp av nya aktier. Men lite har jag iallafall lyckats peta in i portföljen. Totalt har jag investerat 2 716 kronor under månaden som gått.


  • Hemfosa   3 st á 92,35
  • SSAB B     4 st á 25,57
  • Castellum 3 st á 193,70
  • Castellum 9 st á 195,05
Återigen har det inte hänt någonting på säljknappen. Även det är jag nöjd med. Vill inte sälja av någonting, utan ligga lång i alla mina utdelningsaktier. Med plojportföljen är det en helt annan sak...

Liksom juni, så är även juli en svag utdelningsmånad. 8 stycken utdelningar trillade in under månaden och de gjorde mig totalt 471 kronor rikare. Men återigen så slog jag utdelningarna för juli 2018. Då fick jag bara 262 kr i utdelning så det innebär att jag ökade utdelningarna med nästa 80% jämfört med juli 2018. Det kan jag inte klaga på. Bara att hoppas att de fina siffrorna håller i sig. 

Det totala värdet på portföljerna fortsätter att stiga. Plojportföljen är numera värd 15 697 kr. Barnens aktier ökade till 95 432 kronor och min egen pensionsportfölj är värd 157 504 kronor. Så det totala värdet är nu 268 633 kronor.

Den procentuella värdökningen är fortsatt fin. Totalt ökade värdet med 4,16% eller om man så vill 10 741 kronor.

Ska man reflektera lite över vad som har hänt på börsen under månaden, så har de flesta bolag lämnat sina Q2 rapporter. Mina bolag har blandat och gett, men tyvärr visar många bolag tecken på att konjunkturen och därmed börsen är på väg att bromsa in. Det återstår att se vad som händer, men jag skulle inte bli förvånad om vi inom kort är på väg ned i en lågkonjunktur. Nu bryr jag mig inte så mycket om aktiekurserna skulle falla, men däremot vill jag inte veta av några sänkta utdelningar från mina bolag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar